Sunday, 28 September 2025 |

 

Bil

Janji

Menepati Tempoh Masa/Standard

Piagam Pelanggan

Tidak Menepati Tempoh Masa/Standard Piagam Pelanggan

Jumlah Perkhidmatan

Jumlah Menepati Standard*

% Menepati Standard**

Jumlah Tidak Menepati Standard***

%Tidak Menepati Standard****

1

Mengeluarkan keputusan urusan perkhidmatan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja untuk proses berikut :-

  • pengesahan pelantikan
  • pengesahan dalam perkhidmatan dan
  • pemberian taraf berpencen

52

0

0

-

-

-

52

0

0

2

Memastikan aplikasi kritikal (merujuk Polisi dan Standard Keselamatan ICT Negeri Melaka) di bawah seliaan JKMM beroperasi dengan tahap jaminan 90%.  Aplikasi kritikal tersebut ialah :

1.Rangkaian WAN dan LAN

47

100%

-

-

47

2.Portal Rasmi Kerajaan Negeri 1 100%

-

-

1
3.Emel Rasmi Kerajaan Negeri 1 100%

-

-

1
4.Gerbang Pembayaran Bersepadu Kerajaan Negeri Melaka (MelakaPay) 1 100%

-

-

1
5.Sistem Penganugerahan Darjah Kebesaran Negeri Melaka   1 100%

-

-

1
6.Perkhidmatan Web/Application hosting 1 100%

-

-

1
 3

Mengurus dan mengendalikan aduan awam terhadap jabatan/ agensi kerajaan seperti berikut :

a. Mencapai 80% tahap penyelesaian aduan mudah/ sederhana awam Negeri Melaka  dalam sebulan.

b. Mencapai 80% tahap penyelesaian aduan mudah/ sederhana  JKMM dalam sebulan.

1263

27

100%

100%

-

-

-

-

1263

27

4

Memastikan 100% warga kerja JKMM menghadiri sekurang-kurangnya satu (1) hari kursus fungsional.

7 hari

100%

-

-

7 hari

5 Memastikan keputusan Kerajaan Negeri berhubung permohonan lesen abstraksi air mentah dimaklumkan kepada pemohon dalam tempoh masa tujuh (7) hari bekerja dari tarikh penerimaan fail kelulusan di BKSA.

100%

100%

-

-

100%

6 Mengemukakan keputusan permohonan menggunakan kenderaan jabatan dalam Kompleks Seri Negeri dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

69

100%

-

-

69

7 Mengemukakan keputusan permohonan menggunakan bilik mesyuarat dalam Kompleks Seri Negeri dalam tempoh dua (2) hari bekerja.

130

100%

-

-

130

8 Memproses tuntutan bayaran dalam tempoh tiga (3) hari bekerja selepas dokumen lengkap diterima.

 1084

100%

-

-

1084

9 Semua tempahan Auditorium Seri Negeri akan diberikan maklum balas dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

2

100%

-

-

2

10 Penyaluran dasar dan arahan kepada PBT dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh dasar/ arahan tersebut diterima.

Dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja

100%

-

-

Dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja 

11 Memastikan daftar bil Peruntukan Pembangunan dan Khidmat Masayarakat (P23) YAB Ketua Menteri Melaka diluluskan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

15/17

88.24%

-

-

2024

12 Memastikan surat tawaran/ pemakluman keputusan permohonan penyewaan hartanah/ perlantikan konsesi/ projek swasta dan lain-lain berkaitan dikeluarkan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja daripada tarikh kelulusan Mesyuarat CMI/ Mesyuarat Jawatankuasa yang berkaitan atau dokumen lengkap diterima.

3

100%

-

-

3

13 Memastikan keputusan MMKN dihantar ke Jabatan/ Agensi selewat-lewatnya tujuh (7) hari bekerja selepas keputusan disahkan.

215

100%

-

-

215

14 Menyelaras pemakluman keputusan pelantikan/ penyambungan/ penamatan kontrak Pegawai Perhubungan Negeri Melaka kepada jabatan/ agensi berkaitan dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh terima keputusan.

30 Hari Bekerja

100%

-

-

30 Hari Bekerja

15 Mengadakan mesyuarat bersama Persatuan Sukan Negeri sekurang-kurangnya dua belas (12) kali setahun.

1

100%

-

-

1

16

Penyelesaian kes tatatertib untuk pegawai JKMM dalam tempoh enam (6) dari tarikh laporan diterima.

5

100%

-

-

5

17 Mengeluarkan kelulusan pelan cadangan utiliti dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja daripada tarikh permohonan diterima.

16

100%

-

-

16

18 Surat Pemerhatian Audit dikemukakan kepada auditi dalam tempoh dua (2) bulan atau enam puluh (60) hari selepas pengauditan / siasatan selesai dijalankan.

7 Hari Bekerja

100%

-

-

7 Hari Bekerja

19 Menyediakan teks ucapan YB Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka satu (1) hari sebelum tarikh program berlangsung.

1

100%

-

-

1

img

Best viewed using Mozilla Firefox 3.5 and above, Google Chrome or Safari with a resolution of 1366 x 768


All Rights Reserved 2024@Melaka State Government
Melaka Portal 6.0 is developed by the Information & Communication Technology Division, Melaka Chief Minister Department

  • Date Updated: 26 September 2025 
Visitors: 0009551788 | Statistic